Ik maak graag installaties voor een bepaalde plek. Binnen of buiten. Ik laat me leiden door de omgeving. Mijn werk is een reactie op wat zich daar toont. Of wat zich, als een onzichtbare aanwezige, juist niet toont. Een reactie van mijn werk op de omgeving, en andersom. (Klik op titel voor close-up).

Installaties

(2007 - 2019)

Ik maak graag installaties voor een bepaalde plek. Binnen of buiten. Ik laat me leiden door de omgeving. Mijn werk is een reactie op wat zich daar toont. Of wat zich, als een onzichtbare aanwezige, juist niet toont. Een reactie van mijn werk op de omgeving, en andersom. (Klik op titel voor close-up).

'Bloemen van aarde' ontstond door het observeren van een stukje braakliggend terein: dieren komen en gaan, laten hun uitwerpselen achter, vertrappen planten... De aarde wordt omgewoeld, nieuwe bloemen komen uit de aarde, als uit het niets. Vaak met discrete kleuren, de meest intrigerende vormen... (Klik op de titels voor een close-up).

Bloemen van aarde

(2013)

'Bloemen van aarde' ontstond door het observeren van een stukje braakliggend terein: dieren komen en gaan, laten hun uitwerpselen achter, vertrappen planten... De aarde wordt omgewoeld, nieuwe bloemen komen uit de aarde, als uit het niets. Vaak met discrete kleuren, de meest intrigerende vormen... (Klik op de titels voor een close-up).

Een installatie van assemblages, frottages, stenen en schelpen laat je binnen gaan in een kleine aparte wereld. Een wereld waar elk object je een stukje van de geschiedenis prijs geeft die het bij zich draagt. Ga er binnen, om je te laten opnemen in de atmosfeer van deze kleine wereld. En om te ondergaan wat dit alles je wil laten zien en ervaren.

Installatie 'De weg van de 1000 stenen'

(2014)

Een installatie van assemblages, frottages, stenen en schelpen laat je binnen gaan in een kleine aparte wereld. Een wereld waar elk object je een stukje van de geschiedenis prijs geeft die het bij zich draagt. Ga er binnen, om je te laten opnemen in de atmosfeer van deze kleine wereld. En om te ondergaan wat dit alles je wil laten zien en ervaren.

Voorzichtig begeef ik me op het gebied van bewegende beelden. Vanuit mijn behoefte om licht te vatten. Om beweging en/of verandering weer te geven. Of om een bepaald onderwerp te kunnen verbeelden. Ik experimenteer met de mogelijkheden. Nog wat onzeker maar vol verwondering.

Video's / bewegende beelden

(2017 - 2018)

Voorzichtig begeef ik me op het gebied van bewegende beelden. Vanuit mijn behoefte om licht te vatten. Om beweging en/of verandering weer te geven. Of om een bepaald onderwerp te kunnen verbeelden. Ik experimenteer met de mogelijkheden. Nog wat onzeker maar vol verwondering.

Things find me. I study them. ... I hear messages. In the wind and in the passing of the wind. I hear stories. ... it could be these murmurs that come out of the earth. The earth so old and haunted… It talks. Things past and things yet to be. (uit: Edna O’Brien, House of Splendid Isolation). (Klik op de titels voor een close-up).

Princes d'éternité (gekooide botten)

(2003 - 2008)

Things find me. I study them. ... I hear messages. In the wind and in the passing of the wind. I hear stories. ... it could be these murmurs that come out of the earth. The earth so old and haunted… It talks. Things past and things yet to be. (uit: Edna O’Brien, House of Splendid Isolation). (Klik op de titels voor een close-up).

Zoekend naar de vorm met verhalen in zich, de vorm die het leven en de dood symboliseert, de eindeloosheid en het steeds weer terugkeren en verdergaan. Windend, zwachtelend, zich draaiend om de kern, de zon volgend, de maan volgend, steeds weer rond en rond, de beweging van de aarde, de ademhaling van de zee, ZONNEWINDSELS EN MAANZWACHTELS.

ZONNEWINDSELS EN MAANZWACHTELS

(2004)

Zoekend naar de vorm met verhalen in zich, de vorm die het leven en de dood symboliseert, de eindeloosheid en het steeds weer terugkeren en verdergaan. Windend, zwachtelend, zich draaiend om de kern, de zon volgend, de maan volgend, steeds weer rond en rond, de beweging van de aarde, de ademhaling van de zee, ZONNEWINDSELS EN MAANZWACHTELS.

Zoekend naar de vorm met verhalen in zich, de vorm die het leven en de dood symboliseert, de eindeloosheid en het steeds weer terugkeren en verdergaan. Windend, zwachtelend, zich draaiend om de kern, de zon volgend, de maan volgend, steeds weer rond en rond, de beweging van de aarde, de ademhaling van de zee, ZONNEWINDSELS EN MAANZWACHTELS

ZONNEWINDSELS EN MAANZWACHTELS 2

(2004)

Zoekend naar de vorm met verhalen in zich, de vorm die het leven en de dood symboliseert, de eindeloosheid en het steeds weer terugkeren en verdergaan. Windend, zwachtelend, zich draaiend om de kern, de zon volgend, de maan volgend, steeds weer rond en rond, de beweging van de aarde, de ademhaling van de zee, ZONNEWINDSELS EN MAANZWACHTELS

Ik zwierf wat doelloos rond. Vermoeid door het steeds en steeds en weer opnieuw. Maar wat nu eigenlijk. Moe van het vragen want er kwam maar geen antwoord, van al die mensen met goede raad en weinig inzicht. Opeens waren ze daar, de metgezellen, lieten een diepte voor me achter. (Klik op de afzonderlijke titels voor een close-up).

DE METGEZELLEN

(2006)

Ik zwierf wat doelloos rond. Vermoeid door het steeds en steeds en weer opnieuw. Maar wat nu eigenlijk. Moe van het vragen want er kwam maar geen antwoord, van al die mensen met goede raad en weinig inzicht. Opeens waren ze daar, de metgezellen, lieten een diepte voor me achter. (Klik op de afzonderlijke titels voor een close-up).

Op mijn tocht door verlaten huizen nam ik veel foto's. Om de momenten te vangen. Achter elk beeld schuilt een verhaal. Van mensen die gingen en niet terugkeerden. En achter dit verhaal schuilt weer een ander verhaal. Dit gegeven resulteerde in de 'storyboxes'; je kijkt naar het beeld achter het beeld. En naar het verhaal daar weer achter.

Collages: Coming Home

(2002)

Op mijn tocht door verlaten huizen nam ik veel foto's. Om de momenten te vangen. Achter elk beeld schuilt een verhaal. Van mensen die gingen en niet terugkeerden. En achter dit verhaal schuilt weer een ander verhaal. Dit gegeven resulteerde in de 'storyboxes'; je kijkt naar het beeld achter het beeld. En naar het verhaal daar weer achter.

Ik liep door een wereld van warme stenen en zacht hout. Een verhaal kwam mij ter ore over boomstronken met herinneringen, woord voor beeld, zin voor ruimte, steeds dieper en steeds meer beelden. Ach, u kent het verhaal ook... Kijk maar eens naar binnen, dan herinnert u het zich wel weer... (Klik op de afzonderlijke titels voor een close-up).

DE ZACHTE BOOM of het verhaal dat iedereen kent

(2007)

Ik liep door een wereld van warme stenen en zacht hout. Een verhaal kwam mij ter ore over boomstronken met herinneringen, woord voor beeld, zin voor ruimte, steeds dieper en steeds meer beelden. Ach, u kent het verhaal ook... Kijk maar eens naar binnen, dan herinnert u het zich wel weer... (Klik op de afzonderlijke titels voor een close-up).

Een koffer met dingen die ik denk nodig te hebben. Dingen waarvan ik geen afscheid kan nemen. Klaar voor de reis terug. De zoektocht naar wat ik denk verloren te zijn. Belangrijke dingen zonder naam. Impressies. Wees welkom bij de vergadering van verloren zielen.... (Klik op de afzonderlijke titels voor een close-up).

Collages 'DE REIS TERUG'

(2004 - 2016)

Een koffer met dingen die ik denk nodig te hebben. Dingen waarvan ik geen afscheid kan nemen. Klaar voor de reis terug. De zoektocht naar wat ik denk verloren te zijn. Belangrijke dingen zonder naam. Impressies. Wees welkom bij de vergadering van verloren zielen.... (Klik op de afzonderlijke titels voor een close-up).

Soms is mijn werk als een opeenvolging van aantekeningen; eerst was er een beeld, daaruit kwam een ander beeld, daaruit weer een ander. Een opeenvolging van dingen die ik niet mag vergeten. Nu niet en later niet. Deze 'aantekeningen' heb ik gegroepeerd in boeken. Vaak niet op papier. Vaak in oplage van 1. (Klik op titels voor een close-up).

Boeken

(2001 - 2013)

Soms is mijn werk als een opeenvolging van aantekeningen; eerst was er een beeld, daaruit kwam een ander beeld, daaruit weer een ander. Een opeenvolging van dingen die ik niet mag vergeten. Nu niet en later niet. Deze 'aantekeningen' heb ik gegroepeerd in boeken. Vaak niet op papier. Vaak in oplage van 1. (Klik op titels voor een close-up).

Soms is mijn werk als een reeks. De totale reeks krijgt de vorm van een boek. Elke pagina is als een deel uit het verhaal. Wanneer je de pagina omslaat, sluit je een deel van het verhaal af en ga je naar het volgende. Met de boekrol kom ik los uit die hierarchie; wanneer die is uitgerold, ontrolt het hele verhaal zich in één blik.

Boekrollen

(2009 - 2010)

Soms is mijn werk als een reeks. De totale reeks krijgt de vorm van een boek. Elke pagina is als een deel uit het verhaal. Wanneer je de pagina omslaat, sluit je een deel van het verhaal af en ga je naar het volgende. Met de boekrol kom ik los uit die hierarchie; wanneer die is uitgerold, ontrolt het hele verhaal zich in één blik.

Soms vermaak ik me met kleine uitstapjes. Als oprispingen zonder gevolgen... Ik begin ergens aan, maar het vervolg laat op zich wachten. Vreemde beelden zien het licht, maar ze blijven tot op heden alleen. Wachtend op wat er misschien ooit nog komen gaat. (Klik op de afzonderlijke titels voor een close-up).

Oprispingen en Uitstapjes

(2010 - 2017)

Soms vermaak ik me met kleine uitstapjes. Als oprispingen zonder gevolgen... Ik begin ergens aan, maar het vervolg laat op zich wachten. Vreemde beelden zien het licht, maar ze blijven tot op heden alleen. Wachtend op wat er misschien ooit nog komen gaat. (Klik op de afzonderlijke titels voor een close-up).